Onderzoek naar de ethische kant van Ai gebruik onder studenten
Ethics van Gen-AI

Context van de Opdracht.
Stel je voor: een student die zijn scriptie schrijft met behulp van ChatGPT. Efficiënt? Zeker. Maar wat gebeurt er met zijn vermogen tot kritisch denken en doorzettingsvermogen? In dit project onderzocht ik hoe we AI kunnen integreren in het onderwijs zonder de mentale weerbaarheid van studenten te ondermijnen.
Voor de Minor Digital Ethics aan de Haagse Hogeschool heb ik samen met een medestudent deze opdracht uitgewerkt. Hierin stond het volgende ethische dilemma centraal:
Hierin zijn twee waarden in conflict
&
Efficiëntie
In deze casus zien we efficiëntie als de hoeveelheid werk en tijd die wordt besteed om bij een gewenste output te komen. Binnen deze casus wordt gen-AI gebruikt door studenten om sneller en makkelijker resultaten te verkrijgen. Later in het verslag delen we efficiëntie op in:
Output-efficiëntie
Leer-efficiëntie
Mentale weerbaarheid
"Mentale weerbaarheid" is de paraplu-term die wij hebben gecreëerd als verzamelnaam voor alles wat een student verliest door gen-AI. Dit delen we in het verslag op in:
Zelfeffectiviteit
Zelfvertrouwen
Probleemoplossend vermogen
Kritisch denken
Toegepast onderzoek
Deskresearch
Enquête
Expert Gesprekken
Triangulatie
Onze aanpak bestond uit een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. Deze triangulatie gaf ons inzicht in gedrag, beleving én ethische implicaties.
Eerst hebben we ons georiënteerd door uitgebreid brononderzoek te doen naar de impact van gen-AI op de studenten.
Verder hebben we gesprekken gehad met twee experts in dit vakgebied: Dr. Koenders van Universiteit Utrecht (Gespecialiseerd in toetsing met behulp van Gen-AI); en Dr. Detweiler van de Haagse Hogeschool (Specialisatie in filosofie en gen-ai).
Ook hebben we een enquête opgesteld en de resultaten van 68 studenten meegenomen in onze oordeelsvorming.
Conceptuele oplossing
Toelichting Concept
Om te zorgen dat deze mentale weerbaarheid en efficiëntie in evenwicht werden gebracht hebben


(Terug)blik:
Hoewel deze opdracht nog steeds bezig is, heb ik nu al heel veel van deze opdracht geleerd. Dit merk ik vooral op het gebied van klantcontact en initiatief tonen.
Wanneer deze opdracht is uitgevoerd zal dit artikel worden aangevuld…